Thursday, March 11, 2010

menjadi fadzilah kamsah

“Kalau kau mahukan ketenangan, cari di mana jiwa kau.”

Dia angguk-angguk.

“Di situ kau akan menemui jawapannya..” aku meneruskan bicara.

“Tutuplah matamu wahai saudaraku..carilah ketenangan..fikirkan..fikirkan..”

Dia angguk-angguk lagi. Seakan memahami apa yang ingin aku sampaikan.

Dia tutup mata. Kelihatan kesan bebola matanya bergerak-gerak pada lapisan luar kulit kelopak mata. Dia seperti berfikir. Fikir yang dalam.

Aku sedar masalah sebegini tak mudah diselesaikan. Aku biarkan dia mengambil sebanyak masa yang mungkin.

Masa terus meninggalkan dua manusia yang sedang berusaha menyelesaikan kekhilafan dan kekusutan yang berlaku dalam hidup insan.

“Ya!!!!”

Tiba-tiba dia menjerit.

“Aku dah nampak..!!!!! Aku dah nampak jiwa aku! Aku dah nampak ketenangan!!”

Aku senyum puas. Puas membantu manusia yang dilanda masalah seperti dia. Jambang-jambang lebat yang melitupi muka menjadi saksi kekalutan yang dihadapinya selama ini.

Aku bangun setelah lama melabuhkan punggung di atas kerusi rotan tersebut. Terasa seperti disengat-sengat di kaki. Tak semena-mena dia menepuk-nepuk bahu aku.

“Terima kasih saudaraku! Terima kasih!! Aku dah nampak dah, aku dah nampaakkk!! Bentuk dia yang bintik-bintik keluar masa kita tutup mata tu kan?”

Aku angguk-angguk.

Sah dia ni gila.

No comments:

Post a Comment