Friday, March 12, 2010

Mungkinkah ini sudah jodohku?

Bila bercinta semua jadi indah.

Air kosong terasa manis. Bau longkang dah jadi bau one drop perfume. Garu-garu tempat luka dah jadi sama best dengan garu kurap. Manusia yang tak bersayap pun bisa terbang tinggi di langit. Semuanya tampak sempurna.

Kalau pergi rumah bakal mentua, lidah yang selama-lama ni tak pernah nak makan ikan kulit besi mak masak pun jadi boleh makan. Yang mana anti-sayur selama-lama ni siap boleh puji-puji lagi.

“Sedap la ni makcik..” mata berair-air menahan sengsara.

Makcik si bakal mentua tu pulak dah lama tak memasak. Semuanya masin-masin belaka. Air oren pun masin. Tapi takpe, cinta punya pasal semua ditanggung beres.

“Oh air oren dah habis, nanti makcik buatkan yang baru..”

Muka masih steady kunyah-kunyah sayur. Senyum-senyum kat bakal mak mentua sambil angkat gelas yang hampir kosong orennya. Tunjuk-tunjuk gelas tu nak mintak tambah la konon-konon. Sampai begitu punya tahan. Hati kat dalam dah meronta-ronta. Kaki dah mula hentak-hentak.

Ada yang sanggup buang keluarga buang membe. Itu cinta buta namanya.

Ada yang sekadar nak main-main. Itu cinta monyet namanya.

Ada pulak yang mencari cinta tuhan. Itu cinta sejati namanya.

Orang kata, kalau nak tahu ada cinta ke tak perlu rasa ada satu feel ni kat dalam diri. Rasa elektrostatik yang mengalir dalam badan. Lebih kurang macam renjatan elektrik la. Orang bercinta memang tahu rasa ni.

Bila kita pandang si dia, mata akan terpana. Kaki pulak jadi kaku. Tubuh jadi seakan hilang daya. Degupan di dada jadi kencang tak ingat.

Yang mana tadi rasa macam ada gatal kat hidung tak tahan nak korek, jadi automatik tahan. Hebat tak hebat penangan cinta.

Begitulah lebih kurang orang bagitahu kat aku. Orang yang kata.. Aku tak tahu..

“Aduuuuh..”

Aku pegang perut. Dah tak boleh tahan dah ni. Tak sempat nak sarung kain tuala pergi tandas, aku ambik keputusan pakai seluar trek licin tu terus je. Aku berlari-lari anak. Tangan kiri pegang poket seluar kiri. Ada beg duit. Takut jatuh. Tangan kanan pulak pegang kat poket seluar kanan. Ada henset.

Sekejap aku berlari cepat, sekejap aku berlari perlahan. Cepat-cepat perlahan. Nampak tandas aku jadi lega. Selamat tandas tak penuh. Ada satu dua yang tidak digunakan.

Selesai membersihkan sistem perkumuhan, aku keluar tandas. Pergi kat sink basuh tangan biar bagi bersih kaw-kaw.

Aku berlari-lari anak ke bilik. Tangan kanan pegang poket sebelah kanan. Ada beg duit. Orait. Tangan kiri pegang kat poket seluar sebelah kiri. Kosong.

HAAAAAAHHHHH???!!!

Aku berlari semula ke tandas. Ribut mencari tandas tadi. Permukaan tandas yang licin aku tak hiraukan. Budak-budak yang ada kat tandas tu tengok-tengok aku.

Nafas aku tercungap-cungap mencari tandas yang aku pun tak pernah hafal tandas mana aku masuk selama ni.

“Ah! Jumpa pun!!”

Takde orang guna.

Aku bukak pintu kuat-kuat. Bunyi pintu terhentak ke dinding. Kuat. Aku memang dah tak fikir perasaan pengguna kat tandas sebelah. Kalau dia ada tak puas hati kat aku ke apa lepas ni aku suruh je dia telefon direct kat persatuan pengguna buat aduan. Aku apa peduli.

Bukak pintu aku terus tengok kat lantai. Takde.

Aku tengok lubang jamban.

Sepantas kilat aku merasakan sesuatu dalam badan aku. Getaran elektrostatik tahap empat. Mata aku jadi terpana. Kaki aku jadi kaku. Tubuh aku menjadi seakan sudah hilang dayanya..

Dada berdegup semakin kencang..

Inikah apa yang dinamakan cinta?

Lubang jamban ini...mungkinkah ia telah berjaya mencuri hatiku?

3 comments: