Saturday, September 18, 2010

Aku tak nak jadi cikgu tadika lepas ni

Membe aku sorang ni nama yasir. Aku kawan dari kecik sebelum tadika lagi. Masa tadika aku ngan dia tadika sama-sama kat tadika saidatina fatimah 3 kat serdang. Aku pergi tumpang kereta pakcik razali, ayah yasir.

Yasir ni bagi aku memang ada-ada cita-cita sejak kecik lagi. Dia nak jadi doktor, boleh rawat mak dia kalau mak dia sakit dia cakap. Dan betul, memang sekarang dia kat mesir ambil sijil pendoktoran dia.

Tak macam aku. Tiru budak-budak kat tadika je dulu. Kalau cita-cita tu bunyi macam best, aku tak banyak soal nak aje. Lecturer la, engineer la, bunyi omputih sikit aku dah takjub walaupun aku pun tak tahu mende sebenarnya tu. Paling sedih, aku pernah ingat aku tengok cerita ada sorang arkitek pegang kertas besar-besar naik bangunan pusing-pusing tengok buruh buat kerja. Naik bangunan pun pakai tie, sekejap tunjuk-tunjuk drawing sekejap tunjuk kat sana sini.

Memang stail habis.

Habis cerita tu, aku cakap kat mak aku cita-cita aku nak jadi orang buat rumah. Yang aku maksudkan arkitek, tapi aku tak tahu lagi istilah tu masa tu so aku cakap aku nak jadi orang buat rumah. Aku bercakap penuh dengan impian dan wawasan. Malangnya mak aku salah faham.

“nak jadi buruh takyah belajar tinggi-tinggi pun takpe..”

Kakak aku kat sebelah mengia-iakan kata-kata mak aku. Aku syak dia nak mintak duit sekolah ekstra lima posen esok.

Mimpi aku beberapa jam tadi musnah. Semangat nak pergi tadika hilang.

Masa tadika dulu assignment yang diberikan kadang-kala agak mencabar. Lukis bendera Malaysia paling cantik tanpa meminta bantuan ibu bapa, ingat rukun iman dan rukun islam siapa tak ingat tak boleh duduk, buat baju dan kotak kertas, tampal-tampal kertas warna-warni menggunakan gam empat puluh sen, membentuk plastesin, mengukir ubi menggunakan pisau lipat untuk dibuat cop, mewarna telur, dan aktiviti-aktiviti seumpamanya yang mencabar minda kanak-kanak.

Bila aku masuk UIA, aku harap aktiviti-aktiviti lasak sebegini akan disediakan sebagai madah utama kokurikulum bagi melahirkan insan madani yang terpimpin. Tapi ternyata aku hampa.

Masa tadika jugak ada bab mandi-manda sewaktu petang sebelum ibu bapa datang menjemput anak-anak mereka usai melakukan aktiviti-aktiviti yang memerlukan konsentrasi kanak-kanak tahap dewa seperti yang telah aku nyatakan kat atas.

Kat tadika aku ni, mandi-manda bercampur antara kaum adam dan hawa. Mandi pun ada yang tak pakai apa-apa. Kiranya istilah human right and human freedom ni dah lama kitorang apply, amerika jangan bising-bising bangga diorang yang buat dulu.

Sampai satu masa, yasir mula rasa tak senang duduk. Dia tertanya-tanya apakah aktiviti mandi petang ni merupakan aktiviti yang sopan dan dibenarkan syarak. Hati kanak-kanaknya membara ingin tahu. Aku tak tahu berapa lama dah dia pendam. Yang pastinya ia ibarat sebutir bom jangka sahaja yang menunggu masa untuk meletup. Dan satu hari, apa yang dipendam terluah jua..

“Cikgu, boleh ke kitorang mandi sama-sama macam ni? Saya rasa benda macam ni tak elok untuk pembentukan minda anak-anak yang sedang membesar..dari segi rohani mahupun jasmani..”

………??

Haha..

Aku tak pernah ada cita-cita nak jadi cikgu tadika lepas tu. Serius.

p/s: bagi memastikan tujuan entri yang ditulis ini tercapai, 70% isi soalan kanak-kanak bernama yasir tersebut telah ditokok tambah mengikut budi bicara penulis supaya para pembaca dapat membayangkan kesukaran seorang cikgu tadika untuk menjawab soalan tersebut..

2 comments:

  1. eman jadi guru tadika ngan sepupu sepapat yang kecik2 udahlah... ramai nih.... bia dyorg pon cita2 nk jd toke buat rumah... hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha...lwk gler bdak ni...i like this..huhu... ;)

    ReplyDelete